Kopen en lenen

Heeft u het huis van uw dromen gevonden ? Proficiat ! Zo'n aankoop heeft echter belangrijke financiële en juridische gevolgen voor een groot stuk van uw leven. Alvorens een verbintenis aan te gaan, doet u best een beroep op een ervaren deskundige. Zo iemand is de notaris. Hij is in de eerste plaats een onafhankelijke raadgever. Win zijn advies in voordat u de koop afsluit. Met zijn goede raad vermijdt u ontgoochelingen.

  1. HOE LEGT U EEN AANKOOP VAST ?
    U doet dit met een verkoopsovereenkomst, vaak compromis genoemd. De notaris maakt gratis een verkoopovereenkomst op maat. Zo bent u er zeker van dat het juridisch in orde is. Prijs en verkoopvoorwaarden liggen immers met een verkoopovereenkomst definitief vast, zowel voor de koper als de verkoper. De notaris kan niet altijd een slecht opgestelde overeenkomst rechtzetten.
  2. BETAALT U EEN VOORSCHOT …. EN EEN DEEL "IN HET ZWART" ?
    Een voorschot betalen is gebruikelijk. Laat dit voorschot voor alle veiligheid bij de notaris blokkeren. Hij geeft het pas vrij na grondig onderzoek. Rust er een hypotheek op de eigendom ? Zijn er achterstallige belastingen verschuldigd ? Is er geen voorkooprecht ? Is degene die zich voordoet als verkoper wel de echte of enige verkoper ? Is hij wel gemachtigd om te tekenen ?… Wat met “ zwart ” geld ? Dit is onwettelijk. U riskeert dus straffen en fiscale boetes. Indien de verkoop niet doorgaat, of een voorkooprecht wordt uitgeoefend, verliest u bovendien uw geld.
  3. EERST KOPEN EN DAN LENEN ?
    De vraag van de kip of het ei. Probeer vóór u koopt al een akkoord te krijgen bij een kredietinstelling. Vraag eventueel een verkoopovereenkomst met opschortende voorwaarde : de verkoop gaat dan niet door als u geen lening krijgt. De verkoper moet hier natuurlijk mee instemmen.
  4. WAT NA DE ONDERTEKENING VAN DE VERKOOPOVEREENKOMST ?
    De notaris maakt van de verkoopovereenkomst een akte en geeft de verkoop hierdoor een officieel karakter. Akte kwijt ? Geen paniek! U blijft eigenaar van uw huis. Ga naar de notaris. Hij bezorgt u een kopie. De notaris bewaart immers de originele akte.
  5. WANNEER KRIJGT U DE SLEUTEL ?
    Die krijgt u na ondertekening van de akte en betaling van de prijs. Maar u kunt het in de verkoopovereenkomst anders afspreken. Zet er dan ook meteen in of er werken mogen worden uitgevoerd en wie dan verantwoordelijk is voor eventuele schade.
  6. WELKE NOTARIS KIEZEN ?
    Wie u kiest hangt enkel van uzelf af. Uw eigen notaris kiezen kost niets méér. U hoeft zich echter geen zorgen te maken als u geen eigen notaris heeft gekozen. De notaris zorgt ervoor dat de belangen van beide partijen worden gediend. Hij is immers een onpartijdig raadsman !
  7. WAT GEBEURT ER BIJ EEN OPENBARE VERKOOP ?
    Hier geldt een ander systeem dan bij een verkoop uit de hand. U mag vrij bieden. Het goed wordt toegewezen aan de hoogste bieder, die dan ook de eigenaar wordt.
    Heeft u een lening nodig ? Dan deze goede raad : neem contact op met een kredietinstelling vóór de verkoop en bepaal tot welke prijs u kan bieden.
    Wat zijn de kosten ? Die liggen helemaal anders dan bij een verkoop uit de hand. Informeer vooraf bij de verkopende notaris.
  8. WAT KOST HET ? (SITUATIE 1/6/1999)
    Twee voorbeelden :
    • Een verkoop uit de hand van 4 miljoen BEF kost ongeveer 14,5 % (of 8 % indien u in aanmerking komt voor een vermindering van de registratierechten). Dit percentage omvat 12,5 % registratierecht (of 6 %), een door de overheid bepaald ereloon voor de notaris en een bedrag voor andere aktekosten zoals de kosten van kadastrale uittreksels, hypothecair getuigschrift, de kosten van overschrijving op het hypotheekkantoor, diverse opzoekingen, enz.
    • Voor een krediet van 3 miljoen BEF bedragen de kosten ongeveer 2,9 %. Ook hier hebben we te maken met een registratierecht, het ereloon van de notaris, aktekosten en bovendien een inschrijvingsrecht voor de hypotheek.

Voor de berekening van de kosten in uw specifiek geval kan u natuurlijk terecht bij de notaris of op deze site.